POMOC! NEUMÍM NAPSAT PŘEHLASOVANÉ O!

04.09.2022

Vím, to O je někde v symbolech nebo v klávesových zkratkách... počkám, až se vrátí Kája domů. Tvrdím, že má velkou hlavu a všechno ví (a je to pravda). To O potřebuju k správnému napsání místopisného názvu!

Prázdniny poklidně plynuly.... počasí vskutku prázdninové, až jsme byli horkem nalokaní do zásoby. Už je konec srpna.

Máme tady doma před sebou na papíře k dobru dvě noci v Rakousku ve Veldenu, u jezera, z doby mého úrazu na lyžích v Alpách, kdy jsme několik dní zaplatili a neodbydleli, neb jsme museli kvůli mé ručence domů, a majitel nám nabídl slevu, dvě noci v jeho druhém hotelu u jezera. Velká hlava mého muže briskně vše pořeší, takže balíme a jedeme, cesta dobrá, trochu během ní sprchlo (konečně), a večerní korzování u jezera je přenádherné, s výbornou večeří (přeháním, moje špagety zas tak super nebyly, přece jen kuchaři radějí svůj um předvádějí na mase, kteréžto já nejím). Prosecco, výhledy, ... romantika, neb sedíme v "naší" restauraci postavené přímo na vodě, okna dokořán, zbytky rohlíků můžete házet rybám a kachnám.

Hotel i restaurace je zbudován ve stylu lodi. Výzdoba námořnická, dokonce i ve dveřích do koupelny máme kulaté kajutové okénko. A zrcadlo na stropě:

Tady je ta výzdoba, momentálně k ní patřím i já :-)

U jezera stojí kopec a na něm impozantní rozhledna. Pyramidenkogel Tower.

Zdá se nám to na pěší cestu daleko, manžel pokukuje po jiné hoře, která má tvar nádherné cukrové homole nebo pravidelného kuželu, chcete-li. Celá zalesněná. Přibližujeme se k ní autem, a cesta se klikatí a veze nás někam jinam... až se logicky rozhodujeme, že musíme k rozhledně dnes. Zaparkujeme a vystoupáme na v této době již bližší kopec s rozhlednou. Netušili jsme, co nás čeká. Ano, prudký a dlouhý výstup lesem, a na vrcholu rozhledna. Krásná a snad dokonalá. A jak to Rakušáci umí, všechno komerční zázemí je také dokonalé. Hospoda, toalety, suvenýry, zmrzlina, křesílka, na rozhlednu výtah i schodiště (já volím výtah), tři plošiny nad sebou k rozhlížení se, a dolů máte čtyři varianty: opět schodiště, pak výtah, skluzavku a také možnost spustit se po laně rovnou k parkovišti:

K sestupu z hory a hledání auta někde pod lesem jsme zvolili okružní cestu: lesem, přes pole a vesničky, kolem farmářů... a trefili jsme se rovnou k rozcestí, kde čeká naše oktávka.

Po návratu do Veldenu ještě zvládáme koupání v jezeře, (nádherná čistá a teplá voda), pak večeři a za soumraku cestu nad naším městečkem, kolem kostelů a tratě, a sledujeme potok, který napájí jezero Wörthersee z naší strany. (Pozn.: Už mám to přehlasované O, všimněte si, je to zkopírované celé slovo z Googlu).

Na následující den jsme připravili výpravu jednodušší: Lodí do městečka ležícího na půli cesty celého jezera, Maria Wörth, plánujeme zde koupačku a po třech hodinách nám to pluje zpět. Bohužel, ve vesnici je všude zákaz koupání, tak podle mapy nacházíme, že 4 km odtud je další městečko s veřejnou pláží, proto neváháme ani minutu, ve vedru je sice cesta do kopce ve slunci úmorná, ale pak už to jde... Koupání opět sladké, cesta zpět se k naší radosti ukazuje být o něco příjemnější, neb stoupání do kopce z této strany probíhá lesem.

Tady si dovolím vložit fotečku s rakouskými kapličkami. Je jich zde nespočetně, všechny si jsou podobné, jen výmalby mají od různých autorů, od klasiky přes modernu po dětské kresby - třeba vzpomínky na maminku. Kapličky potkáte nečekaně kdekoli...

Další den má pršet, a to prý vydatně, tak ráno balíme a jedeme domů. Aspoň stihnu první školní den s vnoučkem - jeho první třídu!

Několik poznámek:

• Wikipedie předkládá ucelenou historii rozhledny ZDE.
  • Obrázky rozhledny ZDE.
  • Co nás dovedlo na cestu k jezeru ZDE.
  • Až budeme úplní důchodci, tak takováto varianta dovolené bude ideální. Vše je snadno dostupné, předpřipravené, krátké a zajímavé výlety (pokud se nechcete sedřít, jako jsme to udělali my), a stačí chytit počasí - což v této jižní krajině nebude problém. A nádherná krajina, štíty hor kolem...
  • Hledala jsem správný pravopis ke slovu briskně/bryskně. Cituji:
    Ve významu "rychle odbývajícím způsobem, příkře až hulvátsky", pište, že jednal bryskně. Chcete-li však sdělit, že jeho odpověď byla "rychlá, svižná, bystrá, možná řízná", pište, že byla briskní.
    Já jsem slovo použila ve významu "rychle". (A v jiném článku se v onom slově povoluje pouze psaní s ypsilonem).
  • Ještě k tomu přehlasovanému O -ZDE. Pamatovat si  to nejspíš stejně nebudu. Kdysi jsem měla na PC mapu znaků, ale kam se poděla?
  • Pan Engelbert nám vypráví, že u nic chodí spolu s prvňáčky do školy babičky v čele, se svícemi. Plno květin, dědečkové coby sekuriťáci, je to veliký svátek.... no to jsem fakt nikdy neslyšela.
  • A jaké překvapení nás čekalo doma? Z kapsy Kája vytáhl .....

Již s omluvou odplul k majitelům.